Zichtbaarheid op social media – een must of een keuze?

zichtbaarheid op social media faceless content

Je hebt je misschien al eens afgevraagd of het écht noodzakelijk is om zichtbaar te zijn op social media? Is het nodig om overal met je gezicht te verschijnen om succesvol te zijn als ondernemer? Vooral als je hier zelf niet echt voor staat te springen.

Social media biedt een gratis platform om jezelf te profileren als expert in je domein, om relaties op te bouwen, vertrouwen te winnen, … en simpelweg om aan gratis marketing te doen. Je hoeft geen honderden euro’s meer te betalen om met je diensten of producten in een krant of tijdschrift te staan. Maar is het nu écht een must om als persoon visibel te zijn, of kan je ook zonder die zichtbaarheid een succesvol bedrijf opbouwen? Dat is waar ik het in dit artikel over wil hebben.

Mijn persoonlijke verhaal: Van faceless naar zichtbaar

Mijn ervaring als blogger begon jaaaaaaaren geleden met een faceless profiel. Als PinGetestmama deelde ik recepten, knutselprojecten, printables en mamagerelateerde content zonder mijn gezicht te laten zien. Ik was toen hobbyblogger, niemand kende het gezicht achter PinGetestmama en dat was helemaal oké.

Toen ik Ondernemende Moeders startte, koos ik opnieuw voor een anonieme aanpak. Ik vond dat het platform niet over mij moest gaan, maar over ondernemerschap en moederschap. Dat vind ik eigenlijk nog altijd. Daarom moedig ik je aan om je aan te melden als gastblogger! Stuur me een berichtje!

Naarmate mijn activiteiten als Virtual Assistant groeiden, merkte ik dat zichtbaarheid op social media essentieel werd voor het opbouwen van vertrouwen bij klanten. Klanten die hun accounts en persoonlijke gegevens met mij moesten delen, hadden behoefte aan meer vertrouwen om na één online gesprek al tot samenwerking over te gaan. Althans, dat is mijn ervaring. Aangezien ik het niet zag zitten om meerdere Instagram accounts te beheren, besloot ik om zichtbaar verder te gaan op @ondernemendemoeders.

Dit veranderde de sfeer tijdens kennismakingsgesprekken enorm. Het onboarden ging veel soepeler. Klanten die via Instagram kwamen hadden ergens het gevoel dat ze mij al kenden. Ik merkte dat er na een kennismakingsgesprek minder mensen afhaakten en dat we tijdens dat gesprek al echt in actie schoten. (Diegenen die trouwens niet via Instagram of LinkedIn komen, zijn doorverwezen geweest door klanten, en daar is ook al een basis van vertrouwen.

Dit was dus de belangrijkste reden waarom ik besloot om zichtbaar te blijven. Een andere reden die ik ook belangrijk vind voor mezelf is het meer zichtbaar maken van ondernemerschap bij moslima’s. Dat heeft een empowering effect!

Voordelen van zichtbaar zijn

Zichtbaarheid op social media helpt écht om een persoonlijke connectie met je “volgers” te creëren, wat het vertrouwen vergroot. Mensen zijn vaak sneller geneigd om samen te werken met iemand die ze “kennen.”

Daarnaast kan je gezicht een belangrijk onderdeel van je merk zijn. Als mensen je regelmatig zien, onthouden en herkennen ze je merk makkelijker.

In mijn geval zorgde deze keuze ervoor dat kennismakingsgesprekken met klanten veel soepeler verliepen. Wanneer je meer van jezelf laat zien, groeit het vertrouwen sneller, vooral als je werkt met vertrouwelijke informatie, zoals mijn diensten als Virtual Assistant.

Nadelen van zichtbaar zijn

Aan de andere kant brengt zichtbaar zijn op social media ook wat uitdagingen met zich mee. Die constante druk om content te maken waarin je jezelf laat zien, kan best vermoeiend zijn. En het wordt ook moeilijker om te beslissen hoeveel van je leven je eigenlijk wilt delen.

En vergeet niet: “het internet vergeet nooit.” Iets online zetten is zo gedaan, maar het er helemaal afhalen is een ander verhaal. Zodra je iets plaatst, kan het zich snel verspreiden, en dan heb je minder controle over hoe anderen jou zien of interpreteren. Dit gaat verder dan alleen jouw content; denk ook aan artikelen waarin je voorkomt met een foto, of interviews die je hebt gegeven.

Dit is trouwen ook iets om over na te denken als het om kinderen gaat. Ik heb bewust besloten om mijn kinderen nooit zichtbaar te maken op social media. Ik wil ze beschermen tegen het krijgen van een online persona voordat ze zelf die weloverwogen keuze kunnen maken. Dit is een belangrijke grens voor mij, en ik ben er ook van overtuigd dat ouders hier goed over na moeten denken.

Faceless content

Je kan een succesvolle online aanwezigheid opbouwen zonder jezelf zichtbaar te maken. Faceless content is een supergoed alternatief voor ondernemers die hun privacy willen bewaren. Veel succesvolle merken en influencers hebben dat al bewezen door storytelling, visuele branding en klantrecensies te gebruiken zonder hun gezicht te tonen. Ik kan zo een paar mensen noemen die ik volg, en die echt zijn doorgebroken zonder ooit hun gezicht te laten zien.

Het is gewoon een andere kijk op marketing. Denk aan bedrijven die werken met avatars of illustraties als hun merkidentiteit, of influencers die zich meer richten op wat ze aanbieden dan op hun persoonlijke leven. Social media marketing zonder jezelf te laten zien kan net zo effectief zijn als zichtbaar zijn, zolang je maar consistent waardevolle content deelt die je publiek aanspreekt.

Denk ook eens out of the box! Ik zie echt mooie voorbeelden voorbij komen van mensen die zichzelf subtiel laten zien zonder helemaal herkenbaar in beeld te komen. Ze doen dit door te spelen met allerlei camerahoeken – soms laten ze alleen hun handen zien, of vervagen ze een deel van de foto, of maken ze gebruik van schaduwen. Het geeft hun content net dat persoonlijke tintje, zonder dat ze volledig in beeld zijn. Het is een leuke manier om toch connectie te maken met je volgers, maar wel je privacy te houden.

Het is jouw keuze

Zichtbaarheid op social media is niet voor iedereen écht nodig. Veel ondernemers hebben succes zonder hun gezicht te tonen. Het belangrijkste is dat je een bewuste keuze maakt. Als zichtbaarheid niet bij je past, zijn er genoeg andere manieren om een sterke online aanwezigheid op te bouwen zonder constant in beeld te zijn.

Het kan natuurlijk wel krachtige voordelen bieden als je online te zien bent, zoals het opbouwen van vertrouwen en een persoonlijke band met je klanten. Maar het is zeker geen must. Er zijn veel succesvolle ondernemers die hun privacy behouden en kiezen voor marketing zonder hun gezicht te tonen.

De keuze tussen zichtbaarheid en faceless content kan beide supergoed werken, zolang je een weloverwogen beslissing maakt die aansluit bij jouw persoonlijkheid en jouw merk.


Wil je je social media serieus aanpakken, op een zo efficiënt mogelijke manier? Volg dan deze training!

Ik ben trouwens maar een mailtje van jou verwijderd, dus als je tijdens deze training vragen hebt, mag je het me altijd sturen! Go for it zou ik zeggen!


Pssssst …. Ontvang jij de maandelijkse update al van Ondernemende Moeders? Een mailtje dat je inspireert, uitdaagt en informeert over vanalles in het leven van een mompreneurNee? Meld je hier aan!


Deze artikels vind je ongetwijfeld ook erg interessant!


Ps. Volg je me al op Instagram? Nee? Ga me dan snel even volgen, er komt geregeld grappige, herkenbare en nuttige content online! 🤗 @ondernemendemoeders

Liefs,
Nora

Pin dit artikel voor later! 👇🏻

zichtbaarheid faceless content

Author: Nora

Ik ben Nora, mompreneur, blogger en oprichter van het online magazine "Ondernemende Moeders". Het is fantastisch om op dit platform te schrijven over ondernemen, en alles wat daarbij komt kijken! En om jou als mompreneur te kunnen begeleiden in het ondernemerschap. Ik ben Virtual Assistant en het zit in mijn bloed om jou als ondernemende mama te helpen. Niet enkel met je administratie, SEO Copywriting, Social Media, ... maar ook met je ondernemersmindset en als sparring partner! Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? BOEK HIER JE GRATIS VRIJBLIJVEND KENNISMAKINGSGESPREK!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.