Zo maak je een killer contactpagina!

Contactpagina maken contactformulier zo zelf maken

Contactpagina maken: dit is wat je moet weten!

Eén van de belangrijkste zaken die je als ondernemer op je website moet hebben staan, is een contactpagina! Dat is namelijk de ultieme call-to-action.

De contactpagina is trouwens ook het eerste dat ik in orde hebt gemaakt op mijn gloednieuwe site.

Welke business je ook runt, een goede contactpagina maken is pure klantenservice (met een tikkeltje klantenwerving). Je legt hier de basis om een goede relatie op te bouwen met de bezoeker van je site.

Deze bezoeker, en dus ook potentiële klant, moet gemakkelijk contact kunnen opnemen met jou. Of het nu is om een vraag te stellen, een compliment of opmerking te geven, of om een offerte aan te vragen.

Een contactformulier op je website is dus essentieel! Maar hoe zorg je er nu voor dat je het meeste kunt halen uit zo’n contactpagina?

1) De privacy is key

Vooraleer je effectief te werk gaat met een contactpagina maken, moet je ervoor zorgen dat de privacy van de bezoeker beschermd is.

Ten eerste ga je ervoor zorgen dat je website SSL gecertificeerd is. Dit wil zeggen dat de verbinding met je website versleuteld is. Gegevens die dan worden verzonden van of naar je site zijn beschermd.

Je herkent deze beveiliging doordat je website begint met “https://” in plaats van “http://”. Of aan het sleuteltje in je adresbalk.

Browsers geven tegenwoordig ook opvallend aan wanneer een website niet over zo’n SSL certificaat beschikt. Meestal is dat flashy rood, zodat het alarmbellen doet rinkelen.

Dus om het vertrouwen van je bezoeker te winnen doe je er goed aan om dit sowieso snel in orde te brengen.

Ten tweede is er de komst van de AVG wetgeving (een tamelijk nieuwe Europese privacy wet). Deze verplicht je als website-eigenaar om de privacy van je bezoeker te garanderen.

En dit is natuurlijk belangrijk om te weten wanneer je een contactformulier gaat maken. Bedenk daarom eerst wat het doel is van je contactpagina.

Welke gegevens vraag je op, en waarvoor zal je deze gebruiken? Reflecteer daarbij ook of het wel nodig is om bijvoorbeeld adresgegevens op te vragen, of een telefoonnummer.

Vermeld alle informatie over je gegevensverwerking in een privacy statement. Link hiernaar op je contactpagina.

2) De killer contactpagina maken

Het eerste waar je voor moet zorgen is dat de link naar je contactpagina op een logische plek staat op je site. En dat is rechts bovenaan, als laatste in de menubalk.

Meestal is het ook handig om een link naar je contactpagina in de footer van je website te zetten. Ik heb dit zelf niet gedaan. Maar het is wel een goede overweging om te maken.

Laat de bezoekers dus niet zoeken naar je contactpagina, want dan haken ze meteen af. Wees dus klantvriendelijk en zet de link naar deze pagina op de juiste plek.

Wanneer bezoekers op je contactpagina komen, moeten er een aantal dingen meteen duidelijk zijn.

Waarvoor kunnen ze contact opnemen?

Schets een aantal scenario’s waarvoor ze je zoal kunnen contacteren. Of maak een korte lijst / opsomming van je diensten.

Hoe kunnen ze je contacteren?

Vertel ze op welke manieren ze contact kunnen opnemen. Hier is het belangrijk om meerdere mogelijkheden aan te bieden.

Sommigen sturen graag even een berichtje via social media, anderen voelen zich beter met een mailtje. Nog anderen verkiezen het om meteen te bellen, of eens binnen te springen.

Heb je een locatie met openingsuren? Vermeld deze dan dus ook op je contactpagina. Liefst nog met Google Maps integratie.

Kijk uiteraard eerst voor jezelf welke contactmogelijkheden realistisch en haalbaar zijn.

Wanneer mogen ze reactie verwachten?

Een goede manier om de call-to-action krachtiger te maken, is de bezoekers een indicatie geven van wanneer je zal reageren op hun bericht.

Maar maak je beloftes waar!. Wanneer je bijvoorbeeld zegt dat je binnen 24 u reageert op mails, doe dit dan ook. Dit schept vertrouwen. Of beter gezegd, wanneer je dit niet doet, schaadt dat het vertrouwen.

3) De look & feel

Een contactformulier maken gaat niet alleen om de gegevensbescherming en de inhoud. Het moet ook gewoon mooi en overzichtelijk zijn.

De bezoekers moeten een bepaalde vertrouwen voelen wanneer ze op je contactpagina komen.

Begin dus met een goede, pakkende titel. Vaak genoeg zie ik op de contactpagina de titel “Contact” staan. Dit is eigenlijk overbodige informatie.

Want als het goed is, heb je in je menubalk reeds de titel “Contact” gebruikt, en hebben ze daarop geklikt om op de pagina te komen.

Probeer dus origineel uit de hoek te komen. Gebruik een titel dat klantenservice uitstraalt. Uiteraard op een passende manier binnen je sector.

De potentiële klant moet trouwens ook meteen kunnen zien hoe hij in contact kan komen met jou. Zorg dus voor een overzichtelijke lay-out, met niet al te veel tekst.

Maak je contactformulier ook zeker niet te lang. Vraag enkel de informatie op die je nodig hebt voor het eerste contact. Meestal is naam, e-mailadres en bericht voldoende.

Na het eerste contact kan je namelijk gemakkelijk meer informatie opvragen als dat nodig is.

Het is trouwens ook altijd leuk om de bezoekers te bedankten voor hun bericht. Zorg er dus voor dat wanneer er een contactformulier wordt verzonden, er een “bedankt” bericht verschijnt op het scherm.

Zo weet de bezoeker dat zijn bericht verstuurd is, en met een persoonlijk bedankje werk je tegelijkertijd ook aan de relatie met die potentiële klant.

Hier kan je trouwens ook weer vermelden wanneer ze een mailtje terug mogen verwachten. Maar nogmaals, maak geen valse beloftes!

4) De test doen!

Nadat je de contactpagina hebt opgesteld en een contactformulier hebt toegevoegd, moet je er uiteraard voor zorgen dat alles werkt zoals het hoort.

Er is niets zo ergerlijk als bezoeker om een hele uitleg doen in een contactformulier en dan de melding te krijgen dat er iets fout gelopen is.

Probeer het dus zelf uit! En ga ook altijd eens terug testen wanneer je merkt dat je geen mailtjes meer krijgt.

Tip: Kom gerust eens een kijkje nemen naar mijn contactpagina. Je kan ook eens Google-en om na te gaan hoe anderen het doen. Laat je inspireren, maar doe er vooral je eigen ding mee!


Hoe ziet jouw contactpagina eruit?
Heb jij nog extra tips?
Ik lees het graag in de reacties onder dit bericht!


Zo maak je een contactpagina - contactformulier op website - ondernemende moeders

Uitgelichte foto door William Iven op Unsplash

Author: Nora

Ik ben Nora, mompreneur, blogger en oprichter van het online magazine "Ondernemende Moeders". Het is fantastisch om op dit platform te schrijven over ondernemen, en alles wat daarbij komt kijken! En om jou als mompreneur te kunnen begeleiden in het ondernemerschap. Ik ben Virtual Assistant en het zit in mijn bloed om jou als ondernemende mama te helpen. Niet enkel met je administratie, SEO Copywriting, Social Media, ... maar ook met je ondernemersmindset en als sparring partner! Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? BOEK HIER JE GRATIS VRIJBLIJVEND KENNISMAKINGSGESPREK!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.