Tips voor de perfecte elevator pitch met voorbeeld

10 cruciale tips voor een overtuigende elevator pitch

De elevator pitch, oftewel dé pitch, is iets dat elke ondernemer onder de knie moet hebben. De bedoeling van zo’n pitch is om in één minuut iets duidelijk te maken. Idealiter is je gesprekspartner hierna getriggerd en wil hij meer weten over wat je te bieden hebt. Voor ons als ondernemers is dit vaak de eerste stap naar het winnen van een klant.

1) Bepaal je USP

USwatte? USP! Dit is je Unique Selling Point. Hetgeen jou onderscheidt van de anderen. En waarom de potentiële klant dus zou moeten kiezen voor jou.

Neem je tijd om je USP te bepalen. En zorg dat je dit goed kan overbrengen. Want die USP, daar draait het eigenlijk allemaal om in je pitch.

2) Get to the point

Leuk weetje: de elevator pitch is overgewaaid vanuit Amerika. Ondernemers in NY die hun idee proberen te pitchen in de lift aan die ene persoon die ze al een tijdje te pakken probeerden te krijgen.

Het hele idee achter een pitch is dat je hetgeen je doet kan samenvatten in enkele zinnen. Tegen dat de lift boven is, zou de gesprekspartner exact moeten weten wat je doet en waarom dat interessant is voor hem.

Wij zijn als Belgen misschien iets minder agressief. En wij houden het pitchen dan maar voor andere, meer geschikte, momenten. Maar toch is zo’n pitch een basistechniek die je als ondernemer onder de knie moet hebben. Je moet je bedrijf kunnen voorstellen in één minuut.

3) Prop niet alles in een pitch

Hoewel je gesprekspartner genoeg informatie moet hebben over jou of je bedrijf, is zo’n pitch toch eerder bedoeld als opening. Je hoopt hiermee een gesprek op gang te brengen. Of in the best case scenario een afspraak te boeken om de zaken verder te bespreken.

Je hoeft dus niet alles te proppen in die ene pitch. Zorg eerder voor nieuwsgierigheid en een haakje naar een vervolg gesprek.

Lees ook: Je mailbox opruimen in 1-2-3

4) Pas je pitch aan

Spreek niet enkel uit je eigen perspectief, maar hou goed voor ogen wie je voor je hebt. De kunst is dan om de nadruk te leggen op wat je gesprekspartner mogelijk nodig heeft van jou.

Praat je tegen een potentiële klant? Zet dan vooral je USP in de verf en wat jij voor die klant kan betekenen. Pitch je tijdens een netwerk-event? Zet de nadruk dan vooral op wat je doet en welke noden (van klanten) je hiermee wilt opvullen.

Sta je bij de bakker op zondag en vraagt er iemand “En wat doe jij voor werk?” Ook dan ligt je nadruk anders. En ja, ook dit is een pitch! Eigenlijk is iedereen die je ontmoet, iemand waar je potentieel mee kan samenwerken voor je bedrijf.

5) Zorg dat je pitch bij je past

Je elevator pitch mag absoluut geen ingestudeerd verhaal zijn. Een pitch bevat over de grote lijnen uiteraard dezelfde informatie. Basisinformatie over je zijn, kunnen, USP en doelen.

Maar de pitch moet ook je persoonlijkheid reflecteren. Je vertelt het in je eigen woorden, met de juiste intonatie, zo natuurlijk mogelijk.

6) Wees enthousiast

Zoals ik hierboven al heb aangegeven, een pitch is geen ingestudeerd verhaal. Want niet enkel wat je zegt is belangrijk, maar ook hoe je het zegt.

Non-verbale communicatie heeft minstens evenveel invloed als de inhoud van je pitch. Om maar niet te zeggen MEER!

Zorg er dus voor dat je lacht tijdens je pitch. Je wilt vriendelijk, maar zelfzeker overkomen. Sociaal en overtuigd van je eigen kwaliteiten, maar toch niet arrogant.

Want samenwerkingen ontstaan vaak niet enkel omwille van wat je kan en wat je doet, maar ook omwille van je persoonlijkheid.

7) Begin anders

Dit is een tip van “Vuur en Schenen”, en ik vind dat dit goud waard is!

Hij zegt dat we niet zouden beginnen met: “Ik ben Nora en ik ben Virtual Assistent.” Want, volgens hem filtert onze brein algemene, vaak voorkomende informatie, zodat dit zinnetje geen impact heeft.

Het zou dus beter zijn als ik zou zeggen: “Ik ben Nora en ik help ondernemers hun focus te houden op hun hoofdactiviteit”

Dit klinkt sowieso toch beter, of niet?

De bedoeling is dan natuurlijk wel dat je daarna uitlegt waarom. Dus voor mij zou dit betekenen: “Dit doe ik door hun administratieve taken te verlichten als Virtual Assistant”.

Hier zie je alvast de video van “Vuur en Schenen” waarin dit idee uitgelegd wordt. Zeker het kijken waard!

8) Wees concreet

Praat in je pitch over concrete zaken. Wat doe je? Voor wie? En wat wil je hiermee bereiken? Gebruik geen algemene, vage verwoordingen in je pitch.

Hoewel ik in mijn pitch praat over “het verlichten van administratieve taken”, is het goed om daarna uit te leggen dat dit kan gaan van agendabeheer tot SEO geoptimaliseerde blogs schrijven. En dat ik mij focus op jonge ondernemingen die geen nood hebben aan een fulltime administratieve kracht. Maar die eerder een all-round assistente nodig hebben voor een paar uur per week.

9) Eindig met een vraag

Wil je na je pitch het gesprek lopende houden, om dan eventueel een meeting te boeken? Eindig je pitch dan altijd met een vraag.

Zo zorg je meteen voor een haakje naar de rest van het gesprek, en zo vermijd je dus ook pijnlijke stiltes.

Ik las ergens: “Een pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog.” En dat is een goede samenvatting!

10) Oefen je elevator pitch

Het lukt niet iedereen zomaar om in een korte tijd te vertellen waar ze voor staan, wat ze doen, en waarom. Neem dus zeker de tijd om dit in te oefenen. Hou je pitch kort, maar krachtig.

Oefen vooral in wat je moet zeggen binnen de tijd. Probeer het op verschillende manieren, met telkens een andere soort gesprekspartner in gedachten.

Pitch ook eens aan je partner, vriendin of familielid en vraag hen of het duidelijk is.

Ze zouden na je pitch moeten kunnen antwoorden op deze vragen:

  1. Wie ben ik?
  2. Wat verkoop ik?
  3. Welk probleem los ik op met mijn product/dienst?
  4. Waarin onderscheid ik mezelf tegenover anderen?
  5. Waarom doe ik dit?

Lees ook: Zo maak je een killer contactpagina


Interessante video over de elevator pitch


Elevator pitch voorbeeld

Hoewel je het iets minder ingestudeerd zou moeten doen, is de opbouw van deze pitch wel heel fijn!


10 cruciale tips voor de perfecte overtuigende elevator pitch - ondernemen - ondernemende moeders magazine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.