8 x waarom bloggen belangrijk is voor je business

Waarom je vandaag nog moet beginnen met bloggen voor je bedrijf

Bloggen voor je bedrijf is steeds populairder aan het worden, maar toch hebben de meeste ondernemers deze verborgen schat nog niet gevonden.

Ik was al blogger voor ik ondernemer was, dus voor mij is het duidelijk wat bloggen kan betekenen.

Het is vooral een goedkope manier om bezoekers te winnen naar je site, om deze bezoekers te kunnen converteren naar klanten, en om deze klanten te kunnen blijven informeren over nieuwigheden.

Bloggen voor je bedrijf is al lang geen overbodige luxe meer, zo veel is duidelijk. Maar in dit artikel vertel ik je graag waarom dat precies zo is!

1) Meer bezoekers op je site

De regel is simpel, hoe meer er te beleven valt op je website, hoe meer bezoekers je krijgt. Bloggen is dus de perfecte manier om steeds nieuwe content de wereld in te sturen.

Zoekmachines als Google houden ervan wanneer jij meer content produceert. Want dit geeft aan dat je website actief is, en dat er wat te beleven en te delen valt. Google beloont je voor het maken van content op regelmatige basis. Hierdoor kom je namelijk vaker in de zoekresultaten terecht.

Hoe je blogposts kan optimaliseren voor nog beter resultaat? Dat bespreek ik kort hieronder.

Maar onthoud dit: Elke keer als jij een blogpost publiceert, is het een pagina meer dat geïndexeerd kan worden door Google. En dit betekent dat jij op een organische manier, op een goedkopere wijze, meer klanten naar je website kan halen.

Je kan natuurlijk ook betalen voor verkeer naar je site met ads, maar hou er dan wel rekening mee dat je aantal bezoekers zal slinken van zodra je stopt met betalen.

2) Goed voor je SEO

Elke ondernemer met een website, zou moeten werken aan SEO (Search Engine Optimization).

Als de term SEO je nog onbekend is, dan is het raadzaam om dit vandaag nog te onderzoeken. Ik ben vooral fan van hoe Neil Patel en Brian Dean de SEO principes uitleggen. Het is wel in het Engels te doen, maar zeker de moeite waard!

Maar om SEO even kort uit te leggen:

Het is een manier om goedkoop meer bezoekers naar je website te krijgen. Dit doe je door kwalitatieve artikels te plaatsen die geoptimaliseerd zijn om voor bepaalde keywords / zoekopdrachten bovenaan te staan in de zoekopdrachten op Google.

Door bovendien nog te werken aan linkbuilding (links naar je site en op je site) en andere SEO factoren wordt je website belangrijker geacht door Google, en verschijn je vaker bovenaan in de zoekresultaten.

Dit is SEO dus in het kort. Maar wat jij nu vooral moet weten is dat wanneer je wilt werken aan SEO, je bijna niet anders kan dan vandaag nog te beginnen bloggen.

Want dit is de beste manier om uitgebreid te schrijven rond keywords die belangrijk zijn in je sector of niche. En om vaak kwalitatieve content te kunnen publiceren.

Bloggen is ook de beste manier om te interlinken (wat deel uitmaakt van de linkbuilding strategie). Op deze manier hou je bezoekers zo lang mogelijk vast op je site, door ze van het ene artikel naar het andere te sturen. Door te interlinken geef je Google ook een navigatiesysteem binnen je blog. Maar goed, dat is een onderwerp voor een andere keer.

Mijn punt is: Hoe meer geoptimaliseerde blogposts je hebt, hoe meer keywords je kan gebruiken, en hoe meer je rankt op elk van deze keywords.

Dit leidt natuurlijk tot meer potentiële klanten die je online kunnen vinden, zonder dat je hier een cent aan hoeft uit te geven.

3) Perfect als branding tool

Tegenwoordig kom je in de businesswereld niet meer omheen het fenomeen van “branding”. Wanneer je een bepaald gevoel, een toon, en een bepaalde esthetiek doortrekt in alle domeinen van je marketing, dan spreek je van “branding”.

Een blog helpt je om het karakter van je onderneming te laten zien, en hier een persoonlijke kant aan te geven. Niet per se door privé dingen te vertellen over jou als persoon.

Je bereikt dit al door op een bepaalde manier te gaan schrijven, door een gevoel te triggeren in je blog. Onrechtstreeks doe je dit ook door het karakter en de visie van je bedrijf duidelijk te maken in je content.

Een belangrijk puntje hier is om authentiek te bloggen. Dit wil zeggen dat je eerlijk gaat schrijven. Je schrijft vanuit jezelf, en probeert zo oprecht mogelijk te communiceren naar je lezer toe.

4) Zorgt voor betere klantrelatie

Net omdat je aan branding doet door artikels te publiceren op je website, hebben lezers het idee dat je dicht bij hen staat. Want bloggen geeft je als ondernemer de mogelijkheid om een relatie aan te gaan met nieuwe en bestaande klanten.

Je geeft het idee dat je meer toegankelijk bent. Vooral ook als je de mogelijkheid biedt om onderaan je blog een conversatie te starten.

Hoewel de echte conversaties tegenwoordig meer op social media te vinden zijn, is het toch goed om altijd die deur open te houden. Reacties op een blogpost hebben uiteindelijk meer waarde, omdat deze enorm lang meegaan. Klanten die maanden of jaren later dezelfde vraag of opmerking hebben, kunnen je reactie al meteen zien onder je blog.

Als je vaak relevante en nuttige content biedt aan je lezers, dan bouw je ook een vertrouwensband op. Klanten vinden het fijn dat ze iets van jou kunnen leren, of dat ze bij jou iets van waarden kunnen vinden.

Wat die waarde inhoudt, is voor elke onderneming anders. Maar een goede blogpost heeft ofwel het doel om te informeren, om te entertainen of om herkenbaarheid te scheppen.

5) Onderscheidt je als expert

Nog een voordeel dat bloggen je geeft, is dat je een bepaalde autoriteit tot stand brengt. Als jij bijvoorbeeld vaak blogt over Instagram, met veel tips & tricks om te groeien op dit platform. Ja, dan gaan mensen je zien als een expert op vlak van Instagram!

In je zakelijke blog is het dus de bedoeling dat je schrijft om een antwoord te bieden op mogelijke vragen die lezers en klanten potentieel zouden kunnen hebben rond je business.

6) Maakt je business deelbaar

Wanneer jij blogs schrijf die werkelijk een waarde bieden aan de lezer. Of die waarde nu entertainment, informatie of herkenning is, dat maakt niet uit. Maar als je waarde biedt, dan gaan je blogbezoekers deze content delen.

En dat is goud! Het is niet alleen goed voor je SEO (linkbuilding), maar ook voor je brand. Dit is gratis marketing, mensen!

Meer mensen krijgen je merk te zien, meer mensen weten wie je bent en wat je doet. En dus ook: meer potentiële klanten weten je te vinden wanneer ze je nodig hebben.

Zorg er dus ook altijd voor dat je het delen gemakkelijk maakt op je blog. Zet de deelknoppen standaard boven of onder je post!

7) Inspiratie voor social media

Naast bloggen is het hebben van social media voor je onderneming onmisbaar geworden.

Misschien heb je wel al Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn.

Bloggen maakt het je gemakkelijk om een basis te leggen voor de content op al deze platformen. Het helpt je om je aanwezigheid op social media constant te houden.

Het is natuurlijk ook een win-win situatie. Je kan linken naar nieuwe en oude blogposts voor meer blogbezoek, en tegelijkertijd win je op social media meer engagement door deze content te publiceren.

8) Ideaal om nieuws te promoten

Wanneer je een community hebt opgebouwd door regelmatig te bloggen, is het gemakkelijker om nieuwigheden met succes te promoten. Als je bijvoorbeeld een nieuwe dienst of product lanceert, dan zullen je lezers dit graag lezen.

Als je ook aan branding hebt gewerkt rond jou als ondernemer, dan is er ook de zogenaamde gun-factor vanuit je community. Ze hebben het gevoel je te kennen, dus zijn ze blij met de nieuwigheden die jij uitbrengt, en gunnen ze je het succes!

Lees ook: 8 soorten titels die zorgen voor een instant boost in blogverkeer

Samengevat

Bloggen is een must voor elk bedrijf dat groei voor ogen heeft. En dit is vooral belangrijk voor kleinere bedrijven die nog een stevige basis moeten neerzetten.

Op deze manier werk je aan je online aanwezigheid, terwijl je ook werkt om een reputatie van expert te ontwikkelen binnen je niche.

Als je zelf geen tijd hebt om wekelijks of maandelijks te bloggen voor je bedrijf, dan is dit een goede taak om uit te besteden.

Ik ben zelf Virtual Assistant en ik schrijf graag SEO geoptimaliseerde blogposts. Dat merk je waarschijnlijk aan het feit dat ik twee blogs heb 😉

Dus als je aan de slag wilt gaan met je blog en hiervoor een expert wilt inhuren, dan kan ik deze taak alvast van je schouder halen!

Meer info? info@virtuassistant.be

Liefs,
Nora

Waarom bloggen voor je bedrijf belangrijk seo online aanwezigheid

Uitgelichte afbeelding: Unsplash

Author: Nora

Ik ben Nora, mompreneur, blogger en oprichter van het online magazine "Ondernemende Moeders". Het is fantastisch om op dit platform te schrijven over ondernemen, en alles wat daarbij komt kijken! En om jou als mompreneur te kunnen begeleiden in het ondernemerschap. Ik ben Virtual Assistant en het zit in mijn bloed om jou als ondernemende mama te helpen. Niet enkel met je administratie, SEO Copywriting, Social Media, ... maar ook met je ondernemersmindset en als sparring partner! Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? BOEK HIER JE GRATIS VRIJBLIJVEND KENNISMAKINGSGESPREK!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.