De kracht van Storytelling methode voor je bedrijf

De kracht van storytelling methode voor bedrijf

De handvaten van de Storytelling methode – uit de doeken gedaan door een Content & Storytelling Specialist!

Wat is storytelling en hoe gebruik je het in jouw contentstrategie?

Ook al word je bijna doodgegooid met de term storytelling, het is toch wel fijn om te weten hoe het precies zit. Kortgezegd is storytelling het toepassen van verhalen om een doel te bereiken en betrokkenheid te creëren met jouw doelgroep. Verhalen zijn namelijk een ideale manier om contact te maken, mensen te raken, te verleiden, zingeving of helderheid te bieden, fans te krijgen of de community te vergroten. Verhalen raken ons, maken concreet, zijn gemakkelijk te delen en geven betekenis. Onderzoek heeft aangetoond dat content in de vorm van een verhaal beter overtuigt dan niet-verhalende content. Verhalen roepen meer empathie en emotie op. De ontvanger herkent zichzelf in  de afzender. Kijk maar naar jezelf. We onthouden verhalen die je raken en daardoor vertel je makkelijker door.

Lees ook: 8 x waarom bloggen belangrijk is voor je onderneming

Hoe pas je storytelling toe in jouw bedrijf?

Hoe vertaal je dit nu door naar jouw bedrijf? Want dat blijkt vaak het lastige voor bedrijven en ondernemers, het daadwerkelijk toepassen van storytelling. Het is niet nodig om bij elke boodschap, post of update een verhaal te bedenken. Het gaat er juist om dat alle communicatie met jouw klanten past binnen een groter verhaal. Dan wordt het een rode draad. Het helpt om een verhaal op te schrijven waarin het probleem of de uitdaging van jouw doelgroep samenkomt met de oplossing die jouw bedrijf biedt. Als een soort transitie die jouw doelgroep doormaakt waar jij als bedrijf een belangrijke rol in speelt. Als je zorgt dat alle content die je maakt binnen dit verhaal past, ben je goed op weg. Je doelgroep zal het gaan herkennen en het verhaal gaat steeds meer leven.

Schrijf een verhaal met je klant centraal

Het verhaal heeft een begin en dat is het moment waarop de klant beseft dat hij of zij een probleem, uitdaging of wens heeft. En een eind: het moment waarop je klant jouw product of dienst heeft afgenomen en naar tevredenheid gebruikt. Als je de volgende structuur aanhoudt, doe je het goed:

  • De Missie: de held van het verhaal (jouw persona) gaat een missie of uitdaging. Hij wordt namelijk geconfronteerd met uitdagingen, problemen, wensen waar hij iets mee wil of moet.
  • De Metamorfose: jouw product of dienst helpt de held om zijn uitdaging te overwinnen. Jouw bedrijf is de wegwijzer die de oplossing mogelijk maakt.
  • De Triomf: de held overwint de uitdagingen en keert terug naar de bekende wereld met nieuwe inzichten en mogelijkheden. Dit is het resultaat van de oplossing.

Wil je meer weten hierover? Neem dan contact op met Liza!


Deze blog is geschreven door Liza Roskam, storyteller, content specialist & Social Media lady. Bij haar bedrijf Socializious kun je terecht voor Social Media beheer & ondersteuning voor mkb bedrijven en ondernemers en een storytelling en -contentstrategie sessie!

Website: www.socializious.nl
E-mail:
info@socializious.nl
Instagram: @socializious


Pssssst …. Ontvang jij de maandelijkse update al van Ondernemende Moeders? Een mailtje dat je inspireert, uitdaagt en informeert over vanalles in het leven van een mompreneurNee? Meld je hier aan!

Door op de knop te klikken, ga je akkoord dat ik je af en toe nieuwe updates & e-mails stuur. Maak je geen zorgen, ik ga je niet spammen, daar hou ik zelf ook niet van! Je kan je trouwens altijd uitschrijven via een link in de mails.


Handvaten en kracht van storytelling methode voor bedrijf - content expert specialist

Uitgelichte afbeelding: Unsplash

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.