10 grootste tijdvreters en hoe jij ervan af geraakt

10 grootste tijdvreters en hoe jij ervan af geraakt

Als ondernemende moeders hebben we een beperkt aantal uren per dag om te spenderen aan ons bedrijf. Het laatste wat je dan wilt is om die kostbare tijd te verspillen. Daarom help ik je in dit artikel alvast door je aandacht te trekken naar de 10 grootste tijdvreters, en je te vertellen hoe je hier iets aan kan veranderen.

1) E-mail

Eén van de grootste tijdvreters van mompreneurs, en jah ondernemers in het algemeen, is de mailbox! Het is voor velen onder ons hét contactmiddel met klanten, leveranciers, en andere zakelijke relaties.

Net omdat er in onze mailbox vaak belangrijke informatie binnenkomt, zijn we geneigd om een hele dag bereikbaar te willen zijn voor onze contacten.

Dit leidt tot een hele dag door mails checken, beantwoorden, refreshen … zowel op de computer als op de telefoon. Het resulteert ook nog eens in klanten en e-mailcontacten die van je gaan verwachten dat je meteen reageert. Zet dus grenzen voor jezelf en naar je contacten toe.

E-mail is een enorme tijdverspilling als je dit niet efficiënt en productief inzet! Beperk dus het aantal keer dat jij je mailbox opent!

2) Social Media

Net zoals e-mail, absorbeert social media een groot deel van onze tijd. Ik spreek dan niet enkel over het eindeloos scrollen op Instagram, Facebook, Linked In, Clubhouse, … Ik heb het niet alleen over het openen van Instagram, terwijl je eigenlijk even een telefoonnummer wou gaan zoeken in je telefoon. Hoewel je aan deze activiteit al minstens een aantal uren per dag kwijt bent, verlies je ook nog eens tijd aan het effectief plaatsen van je professionele content op social media.

Ja, als ondernemer wordt social media natuurlijk steeds belangrijker. Je moet ervoor zorgen dat je een expert status bereikt binnen je niche, dat je publiek jou en je bedrijf beter leren kennen. Daarvoor moet je natuurlijk kwalitatieve content voorzien, en consequent zijn.

Maar niemand heeft je gezegd dat je live moet posten. Niemand zegt dat je vandaag ‘snel even’ moet nadenken over wat, hoe, waar, wanneer te posten, en dan nog ‘héééél snel’ een visual daarvoor te maken in Canva. En oh ja! Wat ga ik daarover zeggen in de stories?

Nope, niemand zegt dat jij je tijd zo moet verspillen. Plan al je content vooraf in, en laat dit automatisch posten! Of weet je wat? Neem een Virtual Assistant aan om dat voor je te doen 😁 Eentje die Nora heet, graag werkt met social media en een blog heeft voor ondernemende moeders bijvoorbeeld 😅

3) Multitasken

“Vrouwen kunnen kei goed multitasken!”

Als jij hiervan overtuigd bent, zal dit waarschijnlijk ook één van je grootste tijdvreters zijn 🥴 Je kan als mens geen twee cognitieve taken tegelijkertijd doen.

Je kan jezelf dat wel wijsmaken, maar in de realiteit ben je constant aan het schakelen tussen twee taken, waardoor je er telkens opnieuw moet inkomen, en zo dus kostbare tijd verliest.

Kies één taak, maak die af, en ga dan pas naar de volgende!

4) Telefoontjes tussendoor

Ben je iemand die graag belt? Helemaal prima! Je moet natuurlijk je sociale behoeften vervullen. Maar beperk dit tijdens je werkuren! Als je zakelijk moet bellen, hou dit dan beknopt en to the point.

5) Chaos

Je mag het draaien of keren hoe je wilt, maar chaos is een grote tijdvreter!

Een rommelig kantoor, een mailbox met 1.022 ongelezen mails, een bureaublad met zo veel icoontjes en mappen dat je er duizelig van wordt, een administratie lade waar je kabels ook bij liggen, … Any way, je snap het plaatje.

Zorg voor rust in je hoofd, en voor een productievere manier van werken door te werken in een ordelijke (fysieke of digitale) omgeving.

Clean desky = clean mind 😎

6) Onlogische mappenstructuur

Dit hangt een beetje samen met chaos, maar niet altijd. Sommige mensen zijn zó georganiseerd dat ze voor alles een mapje hebben. Zó veel mappen dat ze op den duur niet meer weten in welke map welk document of mailtje zit/hoort.

Maak net zo veel mappen als je nodig hebt op kantoor, op je computer en in je mailbox, maar beperk het aantal tot een minimum. Zo vind je alles meteen terug!

7) Perfectionisme

Als je, net zoals vele ondernemende moeders, lijdt aan perfectionisme, zal het je niet verbazen dat ook dit één van de grootste tijdvreters is.

Je verliest kostbare tijd door details, die alleen jij opmerkt, 100% perfect te willen doen. Maar je vergooit ook tijd door te twijfelen aan alles wat je doet, of het wel goed genoeg is, wat anderen erover zouden denken, …

Op Instagram heb ik het in de eerste #Momboss Talkshow met Lieve, NLP coach bij uitjezelf.be, gehad over perfectionisme. Ga deze zeker bekijken of beluisteren 👇🏽

Ben jij een perfectionist? Dan heb ik nog een cadeautje voor jou 🤗 Druk de quote hieronder af, en hang deze boven je bureau! Klik op de foto om te downloaden 😉

10 grootste tijdvreters en hoe jij ervan af geraakt

8) Onduidelijk doel

Wanneer je niet weet waarom je een bepaalde taak moet doen, ga je die vaker uitstellen, of ga je er met tegenzin mee aan de slag.

Als je exact weet waar je naartoe wilt met je bedrijf, en als je begrijpt hoe de taak die voor je staat, daaraan kan bijdragen, ga je momentum creëren voor jezelf. Hierdoor zet je de juiste prioriteiten en kom je automatisch in een flow, waardoor je geen tijd verliest.

9) Overvolle To do lijst

Wanneer je een heleboel taken op je dagelijkse to do lijst zet, geef je jezelf eigenlijk een onmogelijke opdracht, die je nooit kan voltooien. Dit werkt enorm demotiverend! Hierdoor ga je ofwel in paniek de ene to do na de andere proberen af te vinken, en gaandeweg onnodige fouten maken. Ofwel raak je in een soort van verlamming, waardoor je absoluut geen zin hebt om eraan te beginnen.

Zorg dus voor een realistische planning waar jij je écht aan kan houden. Zit je in een piek met je bedrijf, en heb je tijdelijk of blijvend veel werk, zoek dan hulp. Schakel een Virtual Assistant in om je bij te staan. Bekijk hier hoe ik je kan helpen tijdens de piekmomenten in je bedrijf.

10) Slechte planning

Een slechte planning is kostbare tijd weggooien. Als ondernemende moeders hebben we maar een beperkt aantal uren per dag om te spenderen aan ons bedrijf, zorg er dus voor dat je deze tijd zo productief mogelijk inzet.

Binnenkort lanceer ik een online Time Management Training voor ondernemende moeders. Hierin neem ik je mee in de reis naar productief time management. We beginnen in die training bij het begin, bij je mindset, en gaan zo stap voor stap naar een productieve manier van leven en werken.

Ik ben nog volop bezig met de creatie van deze training, maar als je interesse hebt, kan je je hieronder alvast vrijblijvend op de wachtlijst zetten. Ik hou je dan op de hoogte van de training, en natuurlijk is er ook een extra voordeel voor zij die op de wachtlijst staan 😉

Wil je alvast op de wachtlijst staan, zodat je als eerste op de hoogte bent wanneer de Time Management training online komt? Laat dan hier je e-mailadres achter.


Welke van de bovende 10 zijn jouw grootste tijdvreters?
Of heb je er nog ene die hier niet tussen staat? Laat het me weten in de reacties 👇🏽


Deze artikels rond productiviteit vind je ongetwijfeld ook erg interessant!

Liefs,
Nora

Pin dit artikel over de grootste tijdvreters voor later! 👇🏻

Uitgelichte afbeelding: Pexels

Author: Nora

Ik ben Nora, mompreneur, blogger en oprichter van het online magazine "Ondernemende Moeders". Het is fantastisch om op dit platform te schrijven over ondernemen, en alles wat daarbij komt kijken! En om jou als mompreneur te kunnen begeleiden in het ondernemerschap. Ik ben Virtual Assistant en het zit in mijn bloed om jou als ondernemende mama te helpen. Niet enkel met je administratie, SEO Copywriting, Social Media, ... maar ook met je ondernemersmindset en als sparring partner! Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? BOEK HIER JE GRATIS VRIJBLIJVEND KENNISMAKINGSGESPREK!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.