8 overtuigingen die je belemmeren in de groei van je bedrijf

photo of a woman thinking

Als blogger op @ondernemendemoeders en als Virtual Assistant ben ik vaak met andere mompreneurs in gesprek. En het is echt ongelofelijk hoe veel vrouwen zich klein houden omwille van bepaalde overtuigingen die rondspoken in hun hoofd.

Ik bespreek hier graag de 8 meest gehoorde belemmerende overtuigingen, en waarom deze NIET WAAR zijn!

Herken jij je in één van deze overtuigingen? Laat het me weten in een reactie onderaan deze blog, of stuur me een privé berichtje!

1) Ik heb geen doorzettingsvermogen

BAM! Met deze 4 woorden heb je besloten dat je geen enkel doel kan behalen. Je gaat dan ook steeds dingen doen om deze stelling te bewijzen aan jezelf.

Je overtuigt jezelf dat je ambities niet sterk genoeg zijn om elke dag hard te werken voor je business. Of je hebt kei veel ambities, maar je maakt jezelf wijs dat je niet het doorzettingsvermogen hebt om je doelen te behalen.

Dit is pure zever natuurlijk 😅

Weet je waar het meestal wél aan ligt? Waarom je niet altijd de doorzetting hebt, waarom je dingen uitstelt?

  • Omdat je doelen veel te hoog gegrepen zijn in je huidige situatie of net te klein zijn om je te kunnen motiveren.
  • Omdat je gewoonweg geen doelen hebt gesteld voor jezelf en je business.
  • Omdat je doelen te vaag zijn en/of je geen duidelijke actieplan eraan hebt gekoppeld waar je dagelijks mee aan de slag kan.

Als jij jezelf herkent in deze situatie, begin dan met duidelijke doelen te stellen voor jezelf en voor je business. Schrijf dit uit, en verduidelijk ook de acties die nodig zijn hiervoor! Verdeel dit dan in hapklare to do’s die je dagelijks kan afvinken. Ik ben er zeker van dat je op deze manier in no-time je doelen behaalt!

woman sitting in front of macbook
Photo by energepic.com on Pexels.com

2) Het is nog niet ‘goed genoeg’

Deze overtuiging speelt vooral bij mompreneurs die net beginnen, of die iets nieuws gaan lanceren, of zij die altijd wel kampen met perfectionisme.

Het blijven hangen in “Het is niet goed genoeg”, zorgt ervoor dat je superlang blijft steken in de creatie fase.

“Ik moet mijn branding on point hebben.” Maandenlang twijfelen over kleurtjes, logo’s, lettertypes, etc. terwijl je in die tijd al lang een eerste klant had kunnen binnenhalen.

“Mijn Instagram en website moeten eerst perfect zijn voor ik mijn diensten of producten ga pitchen”. Ja, een goede website en branding zijn belangrijk, maar niet het allerbelangrijkste. Je kan werken aan je website en Instagram, terwijl je de wereld al vertelt over je aanbod. Een website die niet af is, wilt niet zeggen dat je nog niet kan starten met je business.

“Mijn product of dienst moet eerst 100% perfect zijn voor ik ze aan iemand ga aanbieden”. Jah, natuurlijk wil je een degelijk product of dienst aanbieden aan je klanten. Je zorgt ervoor dat je product of dienst een probleem oplost voor je potentiële klant, maar je hoeft geen experte te zijn in alles wat je aanbiedt.

Ik spreek mompreneurs die de ene opleiding na de andere verslijten, in de hoop om dan op een bepaald moment hun diensten te kunnen aanbieden aan potentiële klanten. Ik zeg nu niet dat je je niet moet bijscholen, sterker zelfs, ik raad het aan. MAAR!! Gaandeweg kan je klanten zeker al verder helpen en kan je je diensten ook uitbreiden naargelang je competenties groeien.

Als Virtual Assistant wilt dat zeggen dat je misschien start met facturen maken, mails beantwoorden, … en dit dan stilletjes uitbreidt naar meer technische of meer creatieve taken.

Het is trouwen ook niet zo dat je als ondernemer geen fouten mag maken. Soms moet je zelfs op je bek gaan, om dingen te leren. Wees dus niet bang om fouten te maken. Probeer te beginnen voor je “klaar” bent met alles perfect te maken.

10 grootste tijdvreters en hoe jij ervan af geraakt

3) Meer kan ik niet aan

Jezelf en je business klein houden omdat je schrik hebt dat je niet meer aankan, is ook zo’n belemmerende overtuiging. Het gaat in dit geval vooral over de angst om steken te laten vallen, of het idee dat je je werk niet gaat kunnen combineren met je werk in loondienst, je huishouden en je kinderen.

In dit geval is het goed om verder te kijken dan je angsten. Wat wil je heel graag bereiken met je bedrijf? En welke wijzigingen kan je doorvoeren in je huidig leven om ervoor te zorgen dat je de combinatie wel degelijk aankan? Huishouden uitbesteden, extra opvang voor de kinderen, minder werken in loondienst, Time Management technieken aanleren, etc. Wat kan jij doen om de combinatie wél mogelijk te maken?

Ik heb hier trouwens een hele blog rond geschreven. Rond de combinatie van ambitieuze ondernemer en aanwezige mama willen zijn. De moeite waard om te lezen! 😉

4) Ik ben geen planner / Ik ben een chaoot

Telkens wanneer ik het heb over Time Management, planningen en to do’s, is er wel iemand die aangeeft “geen planner” te zijn, of een “chaoot” te zijn.

Ook dit zijn overtuigingen die je niet vooruit helpen. Plannen kan je leren, en net als alles in je hoofd chaotisch lijkt, is het nuttig om met een paar trucjes over te gaan naar een planning die werkt voor jou.

Wanneer je aan de slag gaat met een agenda of planner, zorg dan eerst dat je leert wat voor jou werkt en wat niet. Geef het niet te snel op, probeer verschillende manieren uit: werken met Google Calendar, je planning maken in Asana of starten met een bullet journal. Kijk wat werkt voor jou. Een nieuwe gewoonte creëer je niet in 1-2-3.

Het helpt om goede technieken te leren rond plannen en to do’s oplijsten. Stuur me een berichtje als je hier hulp bij nodig hebt.

5) Ik moet altijd bezig zijn om succesvol te zijn

Een hele dag druk bezig zijn, betekent niet dat je per se vooruit gaat in je business. Het heeft dus geen nut om je dagen te vullen met nutteloze to do’s die belangrijk lijken, maar in realiteit niet bijdragen aan de groei van je bedrijf.

Koffietjes gaan drinken met elke ondernemer die het vraagt, eindeloos veel blogs schrijven, mailings uitsturen, en elke dag 3 social media posts maken is allemaal mooi en wel, maar als je dieper gaat kijken, kan misschien blijken dat less more is.

Je moet vooral slim zijn met je tijd en energie om effectief te groeien met je business en dingen gedaan te krijgen zonder daarvoor over je eigen voeten te lopen. Denk na over wat je vooruit helpt, en welke to do’s je dichter brengen bij je doel, en hou je daar aan.

6) Ik wil geen geld steken in mijn bedrijf, misschien haal ik het er niet uit.

Dit is ook iets waar ik lang over heb gestruikeld. Ik wilde wel investeren, maar haal ik het er wel uit? 😬

Op een bepaald moment moet je besluiten om al dan niet voor een premium account te gaan voor diverse tools die je gebruikt, om een coach aan te nemen, of een of meerdere online trainingen te volgen over een onderwerp die je vooruit kan helpen.

De eerste keer dat je die stap neemt kan pijnlijk zijn, vooral bij grote investeringen, of bij investeringen die maandelijks of jaarlijks terugkomen. Maar meestal is het meer dan de moeite waard. Het bespaart je de tijd en energie om dingen zelf te doen, of via een omweg te doen, of om de dingen zelf uit te zoeken.

Dit wilt niet zeggen dat je zomaar je geld gooit naar alles wat op je weg komt. Het is goed om kritisch te zijn en om na te denken of het je wel degelijk vooruit zal helpen. Maar als je denkt dat je het nodig hebt, ga er dan voor!

Bij elke investering in tools, abonnementen, online training, coaching of materiaal haal je wel iets uit. Zo kan je dingen automatiseren, kan je gemakkelijker werken, of leer je dingen bij die ofwel je business vooruit helpen, ofwel jezelf als persoon.

7) Ik kan het beter zelf doen

Zolang je kan werken in je bedrijf en aan je bedrijf, is het helemaal oké als je de dingen allemaal zelf wilt doen.

Vanaf je voelt dat het je belemmert om te groeien, als je alleen maar bezig kan zijn met klantenwerk en verkoop van je producten en geen tijd overhoudt om strategisch te denken, om te werken aan je marketing, om te netwerken, en andere dingen. Dan weet je dat je het niet meer zelf kan doen.

Op dat moment moet je gaan kijken naar een Virtual Assistant, of een andere freelancer of werknemer (naargelang je noden).

Het is trouwens pas wanneer je de dingen uitbesteedt, dat je beseft hoeveel waarde het heeft en de ruimte die je ervoor in de plaats krijgt.

8) Ik heb geen tijd om dingen te optimaliseren in mijn bedrijf

Groeien met je bedrijf gaat alleen maar als je geregeld de tijd neemt om je processen te optimaliseren, om te kijken naar tools die je helpen om minder handmatig te doen, om je e-mail funnels en social media content onder de loep te nemen. Om te kijken wat werkt en wat niet.

Hier geen tijd voor hebben is een excuus, en belemmert je om te groeien. Plan hiervoor dus één moment per maand in om eraan te zitten.

Als je écht het gevoel hebt dat je geen tijd hebt daarvoor is het goed om even te kijken in je planning wat minder belangrijk is en dat te schrappen of te verplaatsen zodat je toch nog eens je statistieken in kan duiken.


Ontvang jij de wekelijkse update al van Ondernemende Moeders? Een mailtje dat je inspireert, uitdaagt en informeert over vanalles in het leven van een mompreneurNee? Meld je hier aan!


Deze artikels vind je ongetwijfeld ook erg interessant!

Liefs,
Nora

Pin dit artikel voor later! 👇🏻

Uitgelichte afbeelding: Pexels.com

Author: Nora

Ik ben Nora, mompreneur, blogger en oprichter van het online magazine "Ondernemende Moeders". Het is fantastisch om op dit platform te schrijven over ondernemen, en alles wat daarbij komt kijken! En om jou als mompreneur te kunnen begeleiden in het ondernemerschap. Ik ben Virtual Assistant en het zit in mijn bloed om jou als ondernemende mama te helpen. Niet enkel met je administratie, SEO Copywriting, Social Media, ... maar ook met je ondernemersmindset en als sparring partner! Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? BOEK HIER JE GRATIS VRIJBLIJVEND KENNISMAKINGSGESPREK!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.